Warning: The magic method Visual_Form_Builder::__wakeup() must have public visibility in /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php on line 68 Warning: The magic method Visual_Form_Builder_Form_Display::__wakeup() must have public visibility in /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/public/class-form-display.php on line 35 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/download-monitor/src/DownloadHandler.php on line 488 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/visual-form-builder/visual-form-builder.php:68) in /customers/6/2/6/vilma-consulting.dk/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 624 Hvad er agile metoder? | VILMA Consulting
Hvad er agile metoder?

Hvad er agile metoder?

Agile metoder spænder ret bredt og anvendes efterhånden i mange forskellige sammenhænge. De mest udbredte former for agil er Scrum, Kanban og hybrider deraf, så længe vi ser på et eller få teams.

I tilfælde hvor 75+ personer samarbejder på flere teams på et større program, er den mest udbredte ramme SAFe (Scaled Agile Framework), omend andre strukturer også kan fungere, fx LESS og Nexus.

En fællesnævner for agile rammeværktøjer er at hvad der skal laves først/ næst, vurderes løbende i projektet og der derfor kan tages udgangspunkt i nuværende status, dvs. det vidensniveau og de faktiske forhold som der er lige nu (og ikke hvor vi troede vi ville være). Dette kendes også som inspect and adapt. En anden væsentlig præmis er at teamet har de ressourcer og kompetencer der skal bruges, samt har mandatet til at agere i overensstemmelse med situationen. Generelt søger projekter at træffe beslutninger så sent som der er “ansvarligt muligt”, således at der besluttes når der er mest muligt viden til stede, og uden at forsinke projektet grundet manglende stillingtagen.

Hvem bestemmer så hvad der skal laves?

Kunden har pengene, og penge bestemmer som bekendt. Men kunden i et projekt kan både være en intern kunde og en ekstern person. Den eksterne kunde, er den du sender fakturaen til mens den interne kunde kan være en driftafdeling, marketing eller kombination af flere afdelinger indenfor virksomheden. Kunden skal forstås som “den du laver løsningen til”.

Kunden er repræsenteret af en person, en Product Owner, der har ansvaret for at involvere sine stakeholdere i at afstemme forventninger og prioriteter. Er din kunde flere interne afdelinger, repræsenteres de stadig af en person. I praksis betyder det at denne rolle er helt central for success med agil udvikling.

Alle kendte opgaver samles og prioriteres løbende på en Product Backlog, således at teamet løbende arbejder med de højeste prioriterede opgaver i hver udviklingsperiode (iteration). Efter hver iteration vurderes det udførte arbejde i forhold til forventninger til det, således at prioriteringen af nye opgaver tager udgangspunkt i det aktuelle stade og det aktuelle vidensniveau i bred forstand. I praksis betyder det at denne evaluering af stade og planlægning er helt essentiel for effektiv og stabil fremdrift.

Så bliver vi da aldrig færdige..

Det kan sagtens være korrekt, men til enhver tid er det vigtigste lavet. Eller sagt med andre ord, når 50% af budgettet er brugt, har du fået leveret det vigtigste, og samtidig  ligger der ikke en stak med dyre change requests og venter. Og som i mange andre projekter, bliver agile projekter heller ikke 100% færdige – men slutter når projektet er nået “langt nok til at noget andet er vigtigere at bruge ressourcerne på”.

Læs mere om hvordan vil kan hjælpe dig med at forøge værdien af din agile metode.